شوخی های شبانه

هرگز کسی این گونه فجیع به کشتن خود برنخاست که من به زنده گی نشستم

شوخی های شبانه

هرگز کسی این گونه فجیع به کشتن خود برنخاست که من به زنده گی نشستم

پایانِ تاریخ

فرانسیس فوکویاما، تئوریسین آمریکاییِ ژاپنی الاصل در نظریه معروفش، "پایان تاریخ"، لیبرالیسم را پایانِ تاریخ می داند و معتقد است که لیبرالیسم، برترین (اگر یگانه نخوانیمش) سیستمی است که انسانه را به آمالش می رساند و چراغِ راهِ موفقیت انسان ها در آینده همین لیبرالیسم است و به نوعی با لبیرالیسم است که تاریخ پایان می یابد.
وقتی به گذشته نگاه می کنیم می بینیم پر بیراه هم نیست این نظریه و البته نمیشه گفت بی عیب و نقص است این لیبرالیسم، اما کم عیب و نقص نشان می دهد به نسبت سایرین.

پ.ن: این پست مکالمه ی کوتاهی بود که من با دامادمون بعد از گزارش یک خبرنگار bbc در مورد شیوه های غیر انسانی و ظالمانه ی پرورش قهرمانانِ ورزشی در چین به مناسبتِ المپیک لندن بود داشتم. چین در رقابتِ شدید کسبِ مدال طلا با ایالات متحده آمریکا است، اما به چه قیمتی واقعا؟!

نظرات 20 + ارسال نظر
عرفان پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 16:46 http://dastforosh.blogsky.com

لیبرالیسم مصادره مدرنیته ایه که به قول هابرماس ناتموم مونده. رفیق لیبرالیسم اونم از نوع کلاسیک و نوکلاسیکش بی رحم و نامرده. احتمالا منظور تو هم همون مدرنیته بوده.

خیر، لُبّ کلام بنده اینجا بی رحمی و نامروتیه مائوئیستا بوده و لاغیر.

الناز جان جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 18:09

شوخ شب حسادت کردی؟
نصف دیگه ی احترام به اسمم کو؟

نه حسادت نکردم، غبطه خوردم :)
احتمالا خودِ اونجایی که شما باید اسمتونو بنویسید بیشتر از این جا نداشته، محدود بوده ظاهرا!

سانتاماریا جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 04:58 http://paeeze1363.blogfa.com

سلام
عرض ادب و احترام
اینجا چقدر سطح بالا حرف میزنید
چرا من هیچی نمیفهمم
البته یه جاهاییشو سرم میشد ها

سلام
به این ژست زیادی اهمیت ندین که ظاهرا خودمم توش موندم :)) برید پستای قبلی رو بخونید که ببینید ماهم جزء فرشیان هستیم D:
اختیار دارید شما، "یه جاهایی" کمه برای توصیفِ متوجه شدنِ شما :)

این فرند چه حوصله ایی داره ها....


ول کن این پایان تاریخ نیستی شما(آیکن فحش)
شرمنده همه ی آیکن ها باز شدن جز فحش

همینو بگو... آخه بگو فرند جان این شوخ ِ بدبخت یه چیزی گفت که خودشم توش مونده تو چرا هی داری بهش گیر میدی :))
در ضمن، محیطِ بلاگفا و به خصوصِ وبلاگِ من از این آیکنای معلوم الحال نداره و اگرم احیانا پیدا شد مطمئن باشید کارِ ما نبوده و از اغیار بوده D:
برای اسمتونم که گفتین... نه کارِ خوبی کردین و منم از خوابِ غفلت بیدار کردین که برای خودم احتراِ بیشتری قائل بشم ;)

افسانه پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 16:25 http://shine-me.blogfa.com

حالا باز خوبه خشونتشون جواب میده
بچهای ما که هیچ جوره زیر ننگه قهرمانی نمیرن
البته با قدردانی از بچهای کشتی و وزنه برداری و دو میدانی

من پیگیرِ مسابقات بوده ام تا جایی که تونستم و باید اینو خدمتتون عرض کنم که همین سیستم خشونتگرا باعث شد زنانِ بدمینتون بازِ چینی آن افتضاحی را ببار بیارند که همه جا بحثش بود و برای کسبِ مقامِ قهرمانی به روشهایی که به قولِ معروف از روحِ المپیک دورِ است دست بزنند و در نهایت از دهکده ی المپیک اخراج شوند و ...

رعنا پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 13:41 http://sedayekhamush.blogsky.com

من فکر می کنم کار چینی ها در ظاهر شبیه استعداد یابیه،اما در واقع یه جور به خدمت گرفتنه آدما از همون ابتدای کودکی باشه برای اهداف خودشون!
خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا این کار استعداد یابی رو انجام میدن اما نه به سبک سخت گیرانه چینی ها و واقعا هم تو کارشون موفقند

بله، یک نوع بهره کشیه مدرنِ .

زهرا پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 10:46 http://www.my-idea.blogfa.com

سلام.درمورد اقتصاد و حکومت چین هر چی که شنیدم ظالمانه بوده.اینکه مجازات اختلاس اعدام باشه خودش نشان از سخت گیری فوق العاده دولت روی چرخیدن چرخه های اقتصاد تنها با نظر مقاماته.
ولی لیبرال هم اشکالات زیاد داره.
حقیقتش من فکر نمی کنم هیچ نظام حکومتی کاملی تا به حال در دنیا تشکیل شده باشه که بخوایم پایانش رو با پایان دنیا منطبق بدونیم اگر چه نظام لیبرال جزو بهترین نظامها و روشهای حکومت داری فعلی دنیاست و البته نه بهترین ولی هنوز هم راه برای پیشرفت روشهای حکومتی بر اساس شان انسانی هست.

این اشکالات رو تک بعدی و به دور از مقایسه نبینید لطفا...
کسی که ادعای کمال بکند همین ادعایش نقصِ بزرگیه و به نظرم لیبرالیسم تا اونجایی که من می دونم چنین ادعایی نداشته به همین خاطر است که قویترین سیستم نظارتی مردمی رو در خودش داره.
فوکویاما روی این نکته تاکید داره که لیبرالیسمی که الآن هست شاید نتواند جوابگوی آینده باشد اما باز همین لیبرالیسم است که برخلافِ سیستم های دیگه دست به بازسازی و اصلاحِ خودش می زنه و باز لیبرالیسم است که می ماند.

friend پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 03:32 http://mansiiivakil.blogfa.com

چین برای هدفش تلاش می کنه... این به روش خودش امریکا به روش خودش.
فعلا که روش چینی ها فعلن بیشتر جواب داده. من نمی گم هدف وسیله رو توجیه می کنه اما بعید می دونم چینی ها ناراحت باشن. مهم چینی ها هستن که به ظاهر راضی ان و قدرتمند. از روی یه مستند هم نمیشه قضاوت کرد چیزی که زیاده از این مستندا...
با احترام به نظرم این بحث محلی از اعراب نداره...

اگر از منظر پراگماتیستِ منفی! به ین قضیه نگاه کنیم چرا اتفاقا شما اینجا دقیقا هدف وسیله رو براتون توجیه می کنه. اگر من فقط و فقط بر حسب یک مستند(که به هیچ وجه اینچنین نیست) چنین گفته هایی رو گفته ام شما با یک جمله ای پر از شک و تردید( ... اما بعید می دونم چینی ها ناراحت باشن) در دفاع از عقایدِ چینیان پرداخته اید.
من اینجا باز تاکید می کنم روی نیروی کارِ ارزان و استثمارِ اونها نه تنها از طرفِ دولتِ چین بلکه شرکتهای چند ملیتی که کم کم همشون به چین نقلِ مکان می کنن، که اینانند به قولِ شما "فعلن" روشِ چینی هارو مثبت نشان می ده...

فاطیما پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 01:51

ها؟؟این کامنت صرفن جهت اعلام حضور بود


+خوشم میاد که به همه ی کامتها جواب میدی حتی یک جواب چرت و پرت.... اما میدی...ممنون

:)) یعنی آخرش بوداااا، میدونستم چرت و پرت زیاد میگم اما کسی تا حالا اینقد صریح و شفاف بهم نگفته بود D:

الناز پنج‌شنبه 19 مرداد 1391 ساعت 00:32 http://life-code.blogfa.com

نکنه می خواید وقتِ پایانِ تاریخ رو به جلو بندازید که اینقد خشنید؟!

friend چهارشنبه 18 مرداد 1391 ساعت 22:04

از پست پایین ملوووووووومه سر و گوشت کجاها می جنبه ;)
من اعتقادی به این پست ندارم و به نظرم قسمت دومی که نوشتی هیچ ربطی به قسمت اول نداره و یه جور صغری و کبری ناقصه!
استعدادیابی و مسیر هدفمندی که چینی ها میپیمایند قابل ستایشه.
همین خبرنگار بی بی سی هم خودش آدمیه که افکارش دور از فضای لیبرال و بر اساس پیش زمینه هایی شکل گرفته...همه ما اینجوری هستیم

اگر ناقص به نظر می رسد به این خاطر است که من با این فرض دست به نگارش برده ام که دوستانِ عزیز با اطلاعاتِ خودشون و پیشِ خودشون کامل می کنند این مطلب رو چون اگر بخوایم بیشتر در این مورد صحبت کنیم که باید مدتها فقط نوشت، دیگر خواندن بماند...
اما می خوام چند مورد رو متذکر بشم تا برای خودم هم یاد آوریی باشد:
شما در این متن باید ایالات متحده را نماد کامل لیبرالیسم در نظر بگیرید و چین را نماد سیستمی دیگر( همانطور که شما هم می دونید چین پیرو اندیشه های مائو هست و مائو هم بنابر نظریات سوسیالیستی و با عدم همعقیده بودن با مارکس در بنیان های سوسیالیستی که همان زیر بنا و روبنای جامعه است بنیان نهاده شده و اسم کامل این کشور جمهوریِ خلقِ چینِ که می توانید از کلمه ی "خلق" بخوانید آنچه را که باید...) و چین افتخاری بزرگ برای سیستم خود کسب کرده که آن هم کشتارِ عظیم در میدان تیان آن مین در چند دهه ی گذشته که هنوز که هنوزِ شرمی از آن واقعه در صورتِ حاکمانش نمی بینیم.
اما بعد!، بدونِ شک اقتصادِ چین با استفاده از نیروی کار ارزان و صد البته پشتکارِ نیروی کار (که اجبار صاحبانِ کار و قانون های دولتمردان پشتِ این استثمارِ کبیر نهفته است به صورتی که تمامی نهادهای حقوقِ بشر نگران از وضعیت هستند و تا جایی که امکان داشته باشد به چین گوشزد می کنند) به دومین اقتصادِ دنیا بعد از آمریکا بدل شده و با بودنِ پیشرفت اقتصادی می توان شاهدِ حضورِ پررنگش توی تمامِ عرصه ها باشیم و با این اوصاف خواهانِ جلو زدن از ایالات متحده هم هست و یکی از نبردگاههای بزرگ که اتفاقا فوق العاده هم است از لحاظِ پروپاگندا و پوپولیستی کردنِ افتخارات و دستاوردها، المپیک است.
با این مقدمه ی کوتاه و خیلی ناقص شاید هضم نوشته برای دوستان راحت تر باشد، هرچند این چند خط خیلی کمتر از آن است که بتوان افکار رو به طورِ کامل قانع کرد.

mytopia چهارشنبه 18 مرداد 1391 ساعت 20:43 http://mytopia.blogsky.com

وال چون اطلاعاعتم در رابطه با این مطلب در حد صفره ...
به خاطر همین چیزی نمیتونم بگم
ولی اینو نوشتم که فقط یه چیزی گفته باشم و حضورم رو بزنم

حضورِ خلوتِ انس است و دوستان جمعند...

حسن آذری چهارشنبه 18 مرداد 1391 ساعت 15:52 http://sepidedamvalimoo.blogsky.com

لعنت بر چین...

به نظرِ منم گاهی لازمه که چنین پرخاشگرانه عمل کنیم.

رعنا چهارشنبه 18 مرداد 1391 ساعت 15:03 http://sedayekhamush.blogsky.com

پایانِ تاریخ خوشیه
موافقم شدیدا و فکر می کنم تو همه زمینه ها برترین سیستم باشه
اما تو زمینه اقتصادی یه کم کنترلش سخته،شاید به خاطر اینکه با سرمایه داری همراهه،در واقع لیبرالیسم از این جنبه که دست دخالت دولت رو کوتاه می کنه و اقتصادی پویا رو در همه زمینه ها فراهم می کنه خوبه اما دولت رفاهی رو هم تضعیف می کنه و ممکنه به طبقات ضعیف آسیب برسه،البته راجب ارتباط سرمایه داری و لیبرالیسم یه کم بیشتر باید مطالعه کنم و شاید این ترس من بی مورد باشه!
در هر صورت ایده آل ترین آینده رو به تصویر میکشه و ای کاش تو ایران آزادی بیان و اندیشه و لیبرالیسم مذهبی وجود داشت،اقتصادی و سیاسیش پیشکش!

شاید این تفکرِ و ترسِ شما ناشی از موجی بود که مارگارت تاچر و تاچریسم به راه انداخت! و البته من هم تا حدی (کم البته) منکرِ این قضیه نیستم ولی ما اگه در مقامِ مقایسه بر بیایم می بینیم که باز بهترین بوده و هست.
لیبرالیسم و آزادی همانطوری که دکتر سریع القلم در کتابِ "فرهنگ سیاسی ایران" می گن، ناشی از لیبرالیسمِ اقتصادیه و تا این مرحله ایجاد نشه و به سلامت از اون گذر نکنیم خیلی سخت و بعیده که بقیه ی موارد برای ما حاصل بشه.

محیا چهارشنبه 18 مرداد 1391 ساعت 14:10 http://darjaryan.blogfa.com

کاش آدم
ذره ای آدم بود

جواب دادن به این کامنت سهل و ممتنعِ برام!

مریم چهارشنبه 18 مرداد 1391 ساعت 12:03 http://soir.blogfa.com

طاها چهارشنبه 18 مرداد 1391 ساعت 10:57 http://dastanakeman.mihanblog.com/

سلام
ممنونم که به وبلاگم آمدید و از انتقاد خوبتان نیز متشکرم
*******************************************
شاید لیبرالیسم مخصوصا در زمینه ی اقتصاد در حال حاضر بهترین باشد اما آنچه مسلم است اکثر نظام ها بر پایه ی ایجاد امنیت و آرامش برای دولتمردان می باشند تا ملت ها

سلام.
خواهش می کنم.
البته علاوه بر اقتصادِ پویا و کارآمد می تونیم به خیلی زمینه های دیگه هم اشاره کنیم که البته کارشناسانِ امر خیلی از امورِ دنیای پیشرفته را به همین اقتصاد و البته آزاد سازی اقتصاد نسبت می دهند. و امنیت و آرامشی که برای دولتمردان ایجاد می شود و به تبع آن مردمی که آنها را انخاب می کنند.

الناز سه‌شنبه 17 مرداد 1391 ساعت 23:52 http://life-code.blogfa.com

به به چه داماد باکمالاتی برادر ندارن احیانا :دی

اگرم کمالاتی بوده از بنده ی حقیر ِ ناچیزِ سراپا تقصیر بوده و لا غیر و من هم برادر دارم اما خودم بیشتر از هر کسی دمِ دست تَرَم D:

ساناز سه‌شنبه 17 مرداد 1391 ساعت 20:10 http://www.missysan.blogfa.com

مگه خبرنگار گفت به چه قیمتی؟؟

عرض کردم تو خودِ متن : "شیوه های غیر انسانی و ظالمانه ی پرورش قهرمانانِ ورزشی در چین"... شکنجه وار دارن قهرمان پرورش می دن.

مهسا سه‌شنبه 17 مرداد 1391 ساعت 18:47 http://www.luxfa.ir/1index.htm


همیشه از دونستن و خوندن جزئیات خوشم میومد! امیدوارم همیشه اونقدر کارت برات تازه بمونه که همه چیو با نکته هاش تو ذهنت نگهداری و واسه بقیه هم زود زود تعریف کنی! ملاصدرا میگه خاطره رو باید تو لحظه نوشت،چون هر بار که به یادش میاریم ناخودآگاه دستی به تغییرش میبریم!
موفق باشی!

wooow ممنونم :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد