شوخی های شبانه

هرگز کسی این گونه فجیع به کشتن خود برنخاست که من به زنده گی نشستم

شوخی های شبانه

هرگز کسی این گونه فجیع به کشتن خود برنخاست که من به زنده گی نشستم

نقش خدا در روی دادنِ حوادثِ طبیعی از دیدگاه قرآن

این بحث که حول محورِ دیدگاههای مذهبی و قرآنی است و عاری از دیدگاههای شخصیه رو دو سال پیش با یکی از استادامون که همیشه ی خدا با هم اختلافِ نظر داشتیم انجام گرفت (البته در اینجا اندکی به تفصیل موضوع رو بازتر کرده ام) که علی رغم همه ی دلایلِ نقلی و قرآنی که برای استاد آوردم ایشان فقط با تکیه بر دیدگاهِ خودشان و بدون هیچ گونه دلیلِ متقنی با همان ژستِ همیشگیشان (یه چیزی تو مایه های حالتِ نُچ گفتن!) با حرفای گفته شده مخالف بود و سریع درصدد عوض کردنِ بحث براومدن.
در ادامه ی مطلب به ذکر نکاتی پرداخته ام که مسئله ی خیلی مهمی است برای کسانی که خواهانِ فهمیده شدن دیدگاه قرآن در مورد بلایای طبیعی و نقش خدا در نزولِ این بلایا است و خواندن آن را به دوستانِ عزیز توصیه می کنم و البته باید بدونِ هیچ پیش داوری باید به ادامه ی مطلب بروند و بخوانند و هیچ گونه سعی اولیه و بنابر بک-گراندِ ذهنیه خودشون برای رد یا اثباتِ این گفته ها نکنند!
چند سالِ قبل و با اتفاقِ افتادنِ حادثه ای دهشتناک و متاثر کننده در سواحل کشورهای جنوبِ شرق آسیا که ناشی از زلزله در اعماقِ اقیانوس بود اصطلاحِ سونامی (تسونامی) به سرِ زبان ها افتاد. عمق این فاجعه به حدی بود که همه ی مردم فارغ از هر ملیت و زبان و رنگی به تکاپو افتاده و یا درصدد کمک بر آمدند و یا خود را ملزم به اظهارِ نظر کردند. در این حادثه قریب سیصد هزار نفر فقط کشته شدند و چندین میلیون نفر آواره و ... بر جای گذاشته شد.
بعد از این اتفاق بود که یکی از اسقف های بزرگ واتیکان در یک اظهارِ نظرِ جالب و غیرِ منتظره (که در یکی از نشریاتِ چندین سال پیش چاپ شد و الآن یادم نیست توی کدومشون بود، ولی به احتمالِ قوی یا شرق بود و یا اعتماد!) گفت که خدا نیست که اگر خدایی وجود داشت چنین ظلمی را به انسان روا نمی داشت. این دیدگاه ناظر به رحمانیت صرف و وسیعی است که در مسیحیت برای خدا قائل اند و دیگر برایشان قابلِ قبول نیست که خداوند هم می تواند "شدید العذاب" باشد.
اما در اسلام، "اسماء متبرکه" خداوند که 99 اسم است علاوه بر صفاتی همانند "رحمان"، "رحیم"، "وهاب" و ... در بر گیرنده ی صفاتی دیگر همانند "قهار" است به معنای بسیار قهر کننده و علاوه بر این به کرات در قرآن شاهدِ این نکته است که صفاتی همچون "شدید العذاب" و از این دست در مقابلِ "غفورٌ رحیم" آمده است.

نکته ی دیگر این که در قرآن آمده است که "قل سیرو فی الارض ..." و به مومنان توصیه شده است که به گردش در روی زمین بپردازند تا هم عاقبتِ ستمگران را ببینند و هم نظاره گرِ قدرتِ خدا در این امر باشند.
با یک استتنتاجِ ساده و با در نظر گرفتنِ آیاتی از قرآن می توان پی برد که قرآن پیوسته اسباب ظاهری را دور می‌اندازد و کارها را مستقیماً به اراده و مشیّت خدا حواله می‌دارد: (وما رمیت إذ رمیت ولکن الله رمى* ترجمه : و این تو نبودی که پرتاب کردی بلکه خداوند پرتاب کرد) (‌انفال/‌‌١٧) که این آیه بعد از پیروزی در یکی از غزوات بر پیامبر نازل شده است و (وما النصر إلا من عند الله* ترجمه: پیروزی جز از سوی خدا نیست‌) (انفال/10) و (وما تشاءون إلا أن یشاء الله* ترجمه: شما نمی‌توانید بخواهید، مگر این که خدا بخواهد) (انسان/30) و آیاتِ بی شماری از این دست. چه اگر اینها نباشد، در قرآن توصیه بر گردش بر روی زمین که در نهایت پی بردن به قدرتِ "قادرِ متعال" است نمی شد.

همانطور که ذکر شد زمامِ تمامِ امور را بنابه مستنداتِ قرآنی باید در یدِ پروردگار دانست: (مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا* ترجمه: هیچ جنبنده‌ای نیست مگر اینکه پروردگار بر او فرمان میراند و زمام اختیارش در دست قدرت او است‌) (هود/56) و اگر بلایی نازل می گردد به علتِ کارهایی بوده است که انسان مرتکب شده و خدا آن را فرستاده است: (وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ إِذَا هُمْ یَقْنَطُونَ* ترجمه: هر گاه به مردمان مرحمتی بکنیم و نعمتی برسانیـم‌، از آن سرمست و مغرور می‌گردند، و اگر رنج و بلائی به خاطر کارهائی که کرده‌اند گریبانگیرشان شود، فوراً (‌از رحمت خدا) مأیوس و ناامید می‌گردند (روم/36).

در زیر به ذکرِ مثال هایی قرآنی می پردازم که نوع عذاب ها با جزییات ذکر شده است:

( کَذَّبَتْ عَادٌ فَکَیْفَ کَانَ عَذَابِی وَنُذُرِ .إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ .تَنْزِعُ النَّاسَ کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ مُنْقَعِرٍ .فَکَیْفَ کَانَ عَذَابِی وَنُذُرِ.وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ ؟* ترجمه: قوم عاد(‌هم پیغمبر خود، هود را) تکذیب‌کردند. آیا عذاب و عقاب من‌، و بیم دادنها و برحذر داشتنهای من به چه‌منوالی بوده است‌؟‌! ما تندباد وحشتناک و سردی را در یک روز شومی که (‌هفت شب و هشت روز)‌ادامه داشت‌،‌برآنان وزان‌ و روان‌ کردیم‌. بادی که مردمان را از زمـین برمی‌داشت‌، به گونه‌ای که گوئی تنه‌های درختان ‌خرمائی ‌هستندکه از جا کنده شده باشند.آیا عذاب‌و عقاب من‌، و بیم دادنها و برحذر داشتنهای من (‌درباره مخالفان‌) چگونه و به چه منوالی بوده است‌؟‌! ما قـرآن راساده وآسان ساخته‌ایم‌،‌آیا پندپذیر و عبرت‌گیری هست‌؟‌) (قمر/22-18) و (وَلَقَدْ أَهْلَکْنَا أَشْیَاعَکُمْ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ* ترجمه: ما اشخاص همچون شما را (‌در روزگاران پیشین‌) نابود و هلاک ساخته‌ایم‌، آیا پند پذیرنده و عبرت گیرنده‌ای هست‌؟‌!) (قمر/51) به وضوح می بینیم که هر نابودی و هلاکی بی واسطه و با واسطه معلولِ علتهایی بوده اند که خداوند خواسته است و در اینجا سرگذشت و طرزِ به هلاکت! رساندن قومِ عاد را به عنوانِ شاهد بیان نمودیم.

و نمونه دیگر که در قرآن به عیان ذکر شده است عذاب های پنجگانه در دوره های مختلف است که خدا بر قومِ بنی اسرائیل نازل کرده است : (فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آیَاتٍ مُفَصَّلاتٍ...* ترجمه: پس سـیل‌، مـلخ‌، شـته‌، قـورباغه‌، و خون بـر آنـان فرستادیم که هر یک معجزه جداگانه و روشنی بود... (اعراف/133).

(أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ یَأْتِیَهُمْ بَأْسُنَا بَیَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ * أَوَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَنْ یَأْتِیَهُمْ بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ یَلْعَبُونَ * اَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللَّهِ فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ *أَوَلَمْ یَهْدِ لِلَّذِینَ یَرِثُونَ الأرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا یَسْمَعُونَ* ترجمه: آیا مردمان شهرها و آبـادیها ایمن شدند کـه عذاب مـا شـبانه بـه سراغ آنـها رود، در حـالی کـه ایشـان غرق در خواب باشند؟. یا این که مردمان این شـهرها و آبـادیها ایـمن شـدند از ایـن که عذاب ما چاشتگاهان به سراغشان آید، در حالی که سرگرم بازی هستند؟ آیا آنان از چاره نهانی و مجازات ناگهانی خدا ایمن و غافل شده‌اند؟‌.. در حالی که از چارۀ نهانی و مجازات ناگهانی خـدا جـز زیــانکاران ایمن و غافل نمی‌گردند. آیا برای کسانی که زمین را از صاحبان قبلی آن به ارث می‌برند (‌و جانشین دیگران مـی‌گردند) روشـن نشـده است که اگر بخواهیم آنـان را (‌هـمچون پـیشینیان‌) بـه سـبب گناهانشان نشـانۀ تـیر بـلا مـی‌گردانـیم و بـر دلهایشان مهر می‌نهیم تا دیگر (‌صدای حقّ را) نشنوند‌) (اعراف/ 100-97).

البته بنابر دیدگاهِ دیگرِ قرآن، نمی توان همه ی این موارد را به عذابِ الهی ارجاع داد، چه بسا در پشتِ این بلایا امتحان کردنِ مومنین و مردم نهفته باشد: (ونبلوکم بالشر والخیر فتنة* ترجمه: ما شما را با سود و زیان و بدیها و خوبیها (‌در زندگی دنیا) کاملاً می‌آزمائیم‌) (‌انبیاء / 35).

و اما سخن پایانی اینکه این موضوع رو نمی توان در این چند خطی که بیان شد محدود نمود و مطمئنن علاقمندان می توانند کنکاشِ بیشتری در این مورد انجام بدهند و دیگر اینکه من در اینجا به هیچ وجه درصدد داوری کردن و اثبات و رد کردنِ موضوع نبوده ام فقط به ذکرِ مواردی اندک از قرآن پرداخته ام.

نظرات 14 + ارسال نظر
منتقد پنج‌شنبه 20 مهر 1391 ساعت 21:00

میدونی چرا دین زرتشت تا یه زمانی در تاریکی بین مسلمونها فرو رفته بود ؟
جوابش اینه که سالها خیال میشد زرتشت در اوستا اهورامزدا یا خداوند رو خالق پلیدیها و بدیها معرفی کرده (موضوعی که مسلمانهارو به مخالفت شدید با این دین وا میداشت)
ادیان الهی خداوند رو طوری بازگو میکنند که فقط زیبایی و خوبی از ان خداست و این انسان است که زشتیهارو جذب میکنه یا به حوادثی همچون زلزله به زشتی نگاه میکنه ..... متوجه شدید که استدلالتون از صفات زشت به خداوند زیبایی کاملا اشتباست ؟
خداوند بسیار قهر کننده است اما دلیل قهر بودن ایا این خود (بشر) نیست ؟
دزدی با سرقت به اعدام در محل عمومی کشید میشه ، حال بنظرتون حلق اویز کردن متهم در عموم چه سودی میتونه داشته باشه ؟
و یا ...
چرا شاهان مثلا داریوش کبیر چشمهای خیانتکاران رو در عموم از کاسه بیرون اورد و سینه هایشان را لگد مال و گوش و زبانشان را برید و از اخر هم با خنجر خود در سینه هایشان انها را به درک واصل کرد ؟
اینا همش درسه عزیز من .... درس برای بازماندگان که بدانند هنوز هم خدایی هست
هنوز هم نظمی هست
و بدون شک این قدرت از ان خداشت :)

rebia پنج‌شنبه 9 شهریور 1391 ساعت 00:57 http://www.rebia.blogsky.com

به نام سلام

دیدم زیاده نمیخواستم بخونم ولی چون موضوعش جالب بود ترجیح دادم بخونم.
راستشو بخای من وقتی قرآن میخونم نکاتی که برام جالبه رو یاد داشت نمیکنم که بعدا جایی به عنوان سند ازش استفادهه کنم، الانم معجم کنارم نیست. ولی یادمه یه آیه ای بود با حدودا این مضمون که میگفت: وقتی جایی میبازن این باخت رو میندازن گردن خدا و جایی هم موفق میشن میگن خدا ما رو پیروز کرده، و اونها اشتباه میکنن. البته دقیقا این نبود و خیلی کامل تر بود و قابل تعمق تر.
خواستم بگم این مطلب روهم کنار مطالبی که گفتی قرار بدیم به یه ترکیب مناسب میشه دست پیدا کرد.

به قول بچه های بلاگستان (آیکون تریپ استادتون منهای اون نچ)

بازم نمیدونم
تا سلام، والسلام

mytopia چهارشنبه 8 شهریور 1391 ساعت 10:29 http://mytopia.blogsky.com

به نظر من همه اتفاقات در ید قدرت خداست ولی ما نباید فقط بگیم کار خدا بوده و ولش کنیم ما فقط باید بدونیم که کار خدا بوده و بس و در مقابلش باید تلاش کنیم تا بفهمیم که اون پدیده به چه دلیل علمی اتفاق افتاده تا بتونیم در مقابلش دفاعی بکنیم
و به نظر من اینکه فقط بشینیم و مثلا نماز آیات بخونیم و هیچ کار دیگه ای نکنیم به شعور خدا توهین کردیم.

فاطیما یکشنبه 5 شهریور 1391 ساعت 13:40

خوب چی میخواستی بگی؟؟اینهمه مثال واسه چی بود؟؟چی داره مخت رو میخوره؟هوووممم؟؟

+راستی خوبی؟؟

سلام فاطیما. من خوبم تو خوبی؟!! کجایی تو؟ سالمی که ایشاالله؟!
هرچی می خواستم بگم گفتم :)

مهندس هویج شنبه 4 شهریور 1391 ساعت 17:03 http://havijoo.blogsky.com

من دون می پاشم؟
اصلنم هم آهومو پس بده هم بچه اش رو .

:)) بیخیال، سخت نگیر ;)

مهندس هویج شنبه 4 شهریور 1391 ساعت 11:42 http://havijoo.blogsky.com

.................... \\\//
................... \\. . //
..................\\/_-_\//
................ / \`'--'`/ \
................. \_|-?-|_/
.................. //___\\
.................. /\)—(/\
................. \______/
....;@@@;......|_|_|.........;@@@;.....;@@@;.
......./|\........(__/__).........../|\.........../|\......


ببشخید میخواستم ببینم میشه حالا که این آهوامو برداشتی منم بیام مهمونی؟

همه بیان یاد بگیرن که دون پاشیدن چه مدلیه :))

مهندس هویج شنبه 4 شهریور 1391 ساعت 11:31 http://havijoo.blogsky.com

________________________¶¶
_______________________¶__¶
_______________________¶___¶
_______________________¶____¶
_________¶¶¶¶¶_________¶____¶
_________¶__¶¶¶¶¶¶_____¶____¶
_________¶____¶¶__¶¶___¶____¶___¶¶
__________¶_____¶¶__¶¶_¶____¶¶¶¶¶¶¶
___________¶______¶¶__¶_¶¶¶¶____¶¶¶
¶¶¶_________¶¶______¶__¶¶__________¶¶
¶__¶__________¶¶¶____¶¶________¶¶¶¶¶¶¶
¶___¶__________¶¶¶¶_______________¶
¶__¶_____________¶________¶_¶¶¶___¶
_¶_¶_____________¶_______¶___¶¶___¶
_¶¶______________¶________¶__¶¶___¶
_¶_¶_____________¶_________¶¶¶_____¶¶¶
_¶_¶_____________¶__¶__________¶¶____¶
_¶_¶______________¶___¶________¶_¶¶__¶
_¶__¶_____________¶____¶¶_______¶¶¶¶¶
__¶__¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶_________¶¶¶¶¶¶________¶
__¶________________________¶
__¶________________________¶
__¶________________________¶
___¶________¶_________¶¶___¶
____¶_______¶___¶______¶__¶¶¶¶¶¶
__¶¶_______¶____¶______¶¶¶_____¶
_¶______¶¶¶¶¶¶¶_¶_____¶¶¶¶¶¶¶___¶
__¶___¶¶__¶__¶_¶¶¶___¶______¶__¶
___¶__¶____¶__¶__¶__¶____¶¶¶__¶
____¶__¶____¶__¶ ¶__¶___¶¶__¶¶
____¶__¶_____¶¶¶¶¶__¶___¶¶¶¶
____¶¶¶¶______¶¶¶¶__¶
____¶¶¶¶__________¶__¶
___________________¶¶¶¶
___________________¶¶¶¶

شرمنده بخدا...
این بچه اش هم خیلی گریه میکرد. دیدم من که نمیتونم نگهش دارم. گفتم حالا که داری ثواب میکنی و مادرشو نگه میداری یه ثواب دیگه هم بکنی و بچه اش رو هم از مادرش دور نکنی.
خیر از جوونین ببینی ننه

مهندس هویج شنبه 4 شهریور 1391 ساعت 11:28 http://havijoo.blogsky.com


_______0¶¶¶¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶0
____¶¶¶¶_______0¶¶¶___¶¶¶¶¶¶¶0
___¶¶¶0__________¶¶00¶¶¶¶00¶¶¶¶¶
___¶¶0___________¶¶¶¶¶________¶¶¶0
___¶¶0__________¶¶¶¶¶0_________¶¶¶
___¶¶0________0¶¶___¶¶__________¶¶¶
___0¶¶_______________000________¶¶¶
____¶¶¶_________________________¶¶0
_____0¶¶0______________________¶¶¶
_______¶¶____________________¶¶¶0
__0¶¶¶¶¶¶¶0_______________0¶¶¶¶
¶¶¶¶0000¶¶¶0___________0¶¶¶¶0
¶¶________¶¶_________¶¶¶¶¶
¶¶________o¶¶______¶¶¶¶¶¶¶¶¶0
___________¶¶____0¶¶0______¶¶¶
___________¶¶___0¶¶_________¶¶¶
_______¶¶¶_0¶___¶0__________¶¶¶
________¶¶¶¶¶00¶¶¶¶_________0
_________¶¶¶¶¶¶¶¶¶0
________¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_______¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_______¶¶¶00¶¶¶¶
_______0¶¶¶___¶¶¶
_______0¶¶¶0__________________________00
________¶¶¶¶0_________________________¶¶¶
________0¶¶¶¶_________________________¶¶¶
_________¶¶¶¶¶¶______________________0¶¶¶
__________¶¶¶¶¶¶0________________¶¶¶¶¶¶¶
__________¶¶¶¶¶¶¶¶0___________0¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶______0¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶0
____________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
______________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_______________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__0¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶0
________________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
______________0¶¶¶¶¶¶¶¶¶0______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_________0¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__________0¶¶¶¶¶¶¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶¶0__0¶¶¶0___________¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶________¶¶¶¶____________¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶0___________0¶¶¶____________¶¶¶00¶¶0
___¶¶_____________¶¶¶_____________¶¶¶_0¶¶
___¶¶0____________0¶¶______________¶¶0_¶¶
___0¶0_____________¶¶0______________¶¶__¶¶
____¶¶_____________¶¶¶______________0¶¶__¶
____¶¶¶____________0¶¶_______________¶¶¶¶¶
_____¶¶_____________¶¶_______________0¶¶¶¶
____________________0¶________________¶¶¶¶
_____________________¶0______________0¶_¶0
_____________________¶0______________0¶¶0
_____________________¶¶_____________0¶¶
_____________________¶¶0____________¶¶¶
_____________________0¶____________0¶0

سلــــــــــــــــــــام.
من با یه آهو اومدم.
دیدم آهوتو گم کرده بودی و واسش شعر میخوندی گفتم برات پسش بیارم آخه خیلی شیطونه

سانتاماریا پنج‌شنبه 2 شهریور 1391 ساعت 18:28 http://paeeze1363.blogfa.com

friend پنج‌شنبه 2 شهریور 1391 ساعت 16:58 http://mansiiivakil.blogfa.com

سلام
خوبی؟ خوشی؟
من در این موضوعات صاحب نظر نیستم... اما مطلبتو خوندم و استفاده کردم. جالب بود. اصلن کلا خوبه که فکر می کنی (:

سلام، میشه گفت بدک نیستم!
ممنون که فرصت گذاشتی و خوندی. فکر؟!!؟؟ فک نکنم زیادیش خوب باشه، حداقل بعضیا که اینو میگن!

سانتاماریا چهارشنبه 1 شهریور 1391 ساعت 20:59 http://paeeze1363.blogfa.com

اینقدر حرف داشتم ولی نمیدونستم چه جوری بنویسمشون.توی همین یکی دو خط خلاصش میکنم.

شدیدا به این اعتقاد دارم که: هیچ برگی بدون اذن خداوند از درخت نمی افتد.
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

" وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ" بله همه ی حرفِ منم اینه، اما گاهی مومنین ، وقتایی که به نظر میاد خیلی از چیزایی رو که خدا خودش به خودش گفته، مثلا "قهار"ی رو انکار کنند...

مهندس هویج چهارشنبه 1 شهریور 1391 ساعت 15:35 http://havijoo.blogsky.com

من این مطلبت رو درک نکردم. و نمیدونم منظورت ازین نوشته چی بوده؟
دوس دارم بدونم چی رو میخوای رد کنی؟
و یا چیو بیان کنی؟
فقط یه سری آیات آوردی که میگن خدا در همه چیز نقش داره چه نعمت و چه بلا! خب اینو که همه ما میدونیم. اما منظور اصلیت رو نمیدونم. میشه بیشتر توضیح بدی؟

من در صدد رد یا اثباتِ هیچ چیزی نیستم فقط یه چیزایی رو بیان کردم که به زعم خودم بعضی وقتا کسایی که بهش ایمان دارند خواسته و ناخواسته به فراموشی می سپرنش...

طاها چهارشنبه 1 شهریور 1391 ساعت 13:42 http://dastanakeman.mihanblog.com/

سلام
همه چیز در دستان خداست،و اینکه عذاب است یا امتحان الهی خود آدم و خدایش می داند کدام است.قضاوت کار ما آدمها نیست.تنها قاضی خداوند بزرگ است

سلام
بله، معتقدان وجود خدا و البته معتقدین به دین اسلام بر این عقیده سفت و سخت پایبندند.

الناز سه‌شنبه 31 مرداد 1391 ساعت 16:02

می دونی شوخی یاد یه روایت افتادم...
روزی اما علی کنار دیوار متروکه ایی با اصحابش نشته بود و بعد از مدتی مکان نشستنش رو تغییر داد و از دیوار فاصله گرفت...اصحابش شروع به تمسخر کردن و بهش گفتن که تو که مثلن جانشین پیامبری از مرگ می ترسی؟ و چرا نمی تونی مرگت رو پیش بینی کنی و ازین حرفها...ایشون هم به اصحاب فرمودند که رحمت و امداد البهی شامل زندگی همه ی آدمها میشه حتی ستمگران..اما اینکه وقتی می دونم با نشستن کنار این دیوار خراب مرگ به من نزدیک میشه و می تونم خودم از احتمالش جلو گیری کنم چرا باید بنشینم...
یا همین اتفاق آذربایجان...چرا باید بگیم تقدیر یا مثلن اون بیچاره ها از بدهای روزگار بودن؟ همین ریشتر زلزله پارسال تو شهر بابل اومد و ما هم چون شهرمون نزدیک بابله و زلزله شهر ما هم اومد اون شب تا صبح تو کوچه خوابیدیم اما چیزی نشد...اما بافت خونه های اون منطقه و حتی بم جوری بود که با کمترین ضربه ایی آوار میشد...یا ما آدمها چرا باید بریم خونه هامون رو لب کوه ها که احتمال رانش یا کنار اقیانوس ها بسازیم...با قدیم کاری ندارم اما واقعن این حوادث بشری سالهای اخیر همه ش و همه رد پای سهل انگاری انسان هاست...
و مشکل اینجاست ما اون پلن الهی که واسه زندگی آدمی طراحی شده رو با ذهن خودمون میچینیم
من به اون هوش مافوق بشری که پشت همه ی اینها نشسته شک ندارم و واقعن دلم میخواد روزی بیاد که همه چی واسم مشخص بشه...دلیل از گرسنگی مردن انسانها...دلیل بدبختی...دلیل خیلی از حوادثی که با رخ دادنش خدا رو زیر سوال میبریم..مطمئنم خودش اون روز واسه همه مون حرفهای زیادی واسه گفتن داره...این فکر من بود

اگه بخوام نظر خودمو بگم باید بگم که من با تو موافقمُ اما من اینجا به ذکرِ آیاتی پرداختم که در قرآن اومده، حتی آیاتی هست که در آن با این مضمون آورده شده که ستمگران با اینکه نسبت به شما در خیلی چیزها پیشرفته ترند اما ضعیف اند و ناتوان! یعنی چی؟ یعنی حتی تو اگه آمریکا هم باشی من طوفانِ کاترینا رو برات می فرستم! پس در دیدگاهِ قرآنی شما هرچقدر هم توانا باشید باز در یدِ قدرت الهی هستید و این خداست که عذاب و امتحانش را نازل می کند. بحثِ موردِ نظر هم حولِ همین محور است و نه مقاوم سازی و ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد